සන්නා හෙවත් මා සදාකාලික මිත්රයෙක් තමා. නුම දවසක් අහපු ප්රශ්නයකට මම උත්තර දෙන්නේ මචන්. මම නොවේ මේ ත්රාන්ත්රික කියන්නේ වෙනස් විදිහකට දකින කස්ටියක් විතරයි. මේ ගැන ටිබැටයේ තිබ්බ දේ ගැන ඕෂෝව මට අහුවුනා. හැබැයි මචන් නුඹ හරහා. මම නුඹළා තේරවාදයට විරුද්ධව යනවාට කැමැති නැහැ තමා. කෙලින්ම කැමති නැහැ. මම හිතනවා උපුල්ල ශාන්තගේ හෘර්දස්පන්ධනයේ නාඩිය මෙතන තියනවා කියලා. ඒක දැනුනේ මගේ ගාවත් ඇති. අනේ මචන් බුද්ධ කොහේ ඉපදුනාද අර මගුල් මේ මගුල් ඇවැසි නැහැ කියලා නේද මේ කියන්නේ. ආදරෙයි මචන්. සිංහල අද ලියන කියවන කස්ටිය දන්නවා නුඹත් බුද්ධ කෙනෙක් තමා. ඒ සිංහලයට. ආදරෙයි මචන්. සියල්ල නොලියා ඉන්න ගත් තීරණය තමා මට වයස 65 ලැබීම. නමුත් නුඹව සිහිවුනාම නොලියා බැරි වුනා මචන්
ඕෂෝ,
පසුගිය වසර පහ තුළ මම ධර්මගිරියේ හුදකලාව සති ගණනාවක් ගත කළ අතර, එස්එන් ගොඑන්කා විසින් උගන්වන ලද විපස්සනා භාවනාව ප්රගුණ කළෙමි. මම මීට පෙර කිසි දිනෙක එවැනි වේදනාවක්, දුක් වේදනා සහ සැකයක් අත්විඳ නැත. වර්තමානයේ මට ඉතා වෙහෙසක්, වෙහෙසක් සහ මගේ හදවත සමඟ සම්බන්ධ වීමට දැඩි ආශාවක් දැනේ. භාවනා පුහුණුව කෙරෙහි මගේ උනන්දුව පහව යමින් පවතී.
ඕෂෝ, මේ ආකාරයේ භාවනා පුහුණුවක් අවශ්යද? එය ප්රයෝජනවත්ද? දැනුවත්භාවය සහ සැමරුම පමණක් මනසේ ගැඹුරට සිදුරු කර අඳුරුතම රාත්රීන් විසුරුවා හැරිය හැකිද?
විපස්සනා භාවනාව ගෞතම බුදුන් විසින් සොයා ගන්නා ලද අතර, සියවස් විසිපහක් තිස්සේ බෞද්ධයන් තමන්ටම වධ හිංසා කරමින් සිටියහ. දැන්, මුළු සන්දර්භයම නොමැති භාවනාවක් ඉගෙන ගැනීමට ධර්මගිරියට එස්එන් ගොඑන්කා වෙත යන ලෙස ඔබට කීවේ කවුද? ගෞතම බුදුන් වැනි මිනිසෙකුට භාවනාව පරිපූර්ණ ලෙස නිවැරදි විය. සෑම විටම මතක තබා ගන්න, සියල්ල යම් සන්දර්භයක් සමඟ සම්බන්ධ වී, අන්තර් රඳා පවතී.
ජර්මානු කවියෙකු වන හයින් දින ගණනාවක් වනාන්තරයක අතරමං විය. සම්පූර්ණයෙන්ම වෙහෙසට පත්ව, වෙහෙසට පත්ව, කුසගින්නෙන් පෙළෙන ඔහුට මාර්ගය සොයාගත නොහැකි විය; ඔහුට මාර්ගය පෙන්විය හැකි කිසිවෙකු සොයා ගැනීමට නොහැකි විය. ඔහු ගස් මත විවේක ගනිමින් සිටි රාත්රීන්හි; එසේ නොවුවහොත් වන සතුන් ඔහුව විනාශ කරනු ඇත. පුර පසළොස්වක රාත්රිය පැමිණියේය. ඔහු බොහෝ කවි ලියා තිබුණි... සඳ ඔහුගේ වඩාත්ම ආදරණීය වස්තූන්ගෙන් එකක් වූ අතර ඔහු ඒ ගැන ලස්සන ගීත ලියා තිබුණි. නමුත් ඒ රාත්රියේ වෙහෙසට පත්ව, කුසගින්නෙන් හා බියෙන්, ඔහු පුර පසළොස්වක පොහොය දෙස බැලූ අතර ඔහුට එය විශ්වාස කළ නොහැකි විය - ඔහු මීට පෙර කිසිදා නොදුටු පුර පසළොස්වක පොහොය තුළ දුටු දේ. ඔහු ජීවිත කාලය පුරාම සඳ දෙස බලා සිටියේය. ඒ රාත්රියේ ඔහු පාන් ගෙඩියක් දුටුවේය!
ඔබ දකින දේ රඳා පවතින්නේ ඔබ මත ය. මිනිසුන් තම ආදරණීයයන්ගේ මුහුණු දකී, මිනිසුන් තම සිහින ගැහැණු ළමයින් සඳෙහි දකී, නමුත් කිසිවෙකු කිසිදා පාන් ගෙඩියක් දැක නැත. නමුත් ඔහුගේ අත්දැකීම නියත වශයෙන්ම අව්යාජ විය - නමුත් ඔහුගේ සන්දර්භය තුළ පමණි.
ජීවිතය ඉතා අන්තර් සම්බන්ධිත, අන්තර් රඳා පවතින, විශ්වීය සමස්තයක් බව මිනිසුන් අමතක කරන නිසා මම ඔබට මෙය මතක් කරමි. ඔබට එයින් කොටසක් ගෙන එය ජීවමානව, අර්ථවත් ලෙස තබා ගත නොහැක. ගෞතම් බුදුන්ගේ අත්දැකීම මට ඔබට ලබා දිය නොහැකි නම්, මම ඔබට විපස්සනා කරන්නැයි නොකියමි. දුප්පත් ගොඑන්කාට මෙය තේරුම් ගත නොහැක. ඔහු ව්යාපාරිකයෙක් පමණි. විපස්සනා භාවනාව ඇති වූ සන්දර්භය ගැන ඔහු තේරුම් ගන්නේ කුමක්ද?
ගෞතම බුදුන් වහන්සේ සුන්දර ගැහැණු ළමයින්ගෙන්, අලංකාර මාලිගාවලින් වට වූ අතිවිශාල සුඛෝපභෝගී ජීවිතයක් ගත කළ සේක. මුළු රාත්රියම සැමරුමක් විය; දවස විවේකය සඳහා වූ අතර, රාත්රිය නැටුම් සහ මත්පැන් පානය සඳහා විය. මෙම අත්දැකීමෙන් ඔහු වෙහෙසට පත් විය. ඔහු සියලු ලස්සන ගැහැණු ළමයින් දැක තිබුණි; තවත් දැකීමට කිසිවක් නොතිබුණි. සෑම පිරිමියෙකු හා කාන්තාවක්ම සිහින් සමකින් වැසී ඇති ඇටසැකිල්ලක් පමණක් බව ඔහු දැක තිබුණි. මොහොතක් සිතන්න: මෙන්න ඔබ සැම සිහින් සමකින් වැසී ඇති ඇටසැකිලි! මෙම ශරීරය සහ එහි අලංකාරය ඉතා ඉක්මනින් මැකී යයි.
ඒ දවස්වල බලයෙන් හා ධනයෙන් පිරිපුන් මිනිසෙකුට දැකිය හැකි සියල්ල ඔහු දැක තිබුණි, නමුත් ඔහුට සාමය, තෘප්තිය, නිශ්ශබ්දතාවය සොයාගත නොහැකි විය. ඔහුට තමාව සොයා ගැනීමට නොහැකි විය. දැඩි කලකිරීමෙන් ඔහු එක් රාත්රියක මාලිගාවෙන් පිටව ගියේය - මන්ද මෙම ජීවිතය දින කිහිපයකින් හෝ අවුරුදු කිහිපයකින් අවසන් වීමට නියමිත බැවිනි. එය ඇලී සිටීමට දෙයක් නොවේ. මරණය ළං වන සෑම මොහොතකම; මරණය ඔබව අල්ලා ගැනීමට පෙර, ඔබ සදාකාලික, අමරණීය දෙයක් සොයා ගත යුතුය.
ඔබ වටා ඔබ දකින සියල්ල සිහින වලින් සෑදී ඇති දේවලින් සෑදී ඇත. ඔබ පෘථිවියේ පළමු වතාවට යැයි ඔබ සිතනවාද? එකම පෘථිවියේ මිලියන ගණනක් මිනිසුන් පැමිණ සිහින් වාතයට අතුරුදහන් වී ඇත.
ඔබ අල්ලාගෙන සිටින ස්ථානය ඔබට පෙර අවම වශයෙන් දස දෙනෙකු විසින් අල්ලාගෙන ඇති බව විද්යාඥයින් ගණනය කර ඇත. ඔබ මළ සිරුරු දහයක් මත වාඩි වී සිටී! ඔබ ගැන වැඩිය සිතන්න එපා, මන්ද ඔබට පිටතට යා නොහැකි බැවිනි - ඔබ එකොළොස්වැන්නා වනු ඇත. මතක තබා ගන්න, එය ඔබට සිනාසෙන කාරණයක් නොවේ. ඒ මළ සිරුරු දහය ඔබට සිනාසෙනු ඇත: "බලන්න, දුප්පත් මිනිසා ශ්රේෂ්ඨ දේවල් ගැන සිතමින් අවසානයේ මළ සිරුරු ගොඩක වැතිර සිටී."
ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ සත්යය, තමා වෙනුවෙන්, සදාකාලික ජීවන උල්පත සෙවීම, පාන් ගෙඩියක් සොයන කුසගින්නෙන් පෙළෙන දුප්පත් මිනිසෙකු සෙවීමක් විය නොහැක. නමුත් මිනිසුන් ගෞතම් බුදුන් වහන්සේව සම්පූර්ණයෙන්ම අමතක කර ඇත. ඔවුන් ඔහුගේ භාවනාව සන්දර්භයෙන් ඉවත් කර ඇත. ලෝකයේ සිතීමට, ආශා කිරීමට, අභිලාෂකාමී වීමට වෙනත් කිසිවක් නොතිබූ නිසා ඔහුට භාවනා කළ හැකිය. ඔහු තම නිවසින් පිටව ගිය දින ලෝකය එක් ආකාරයකින් අවසන් විය; ඔහු කිසි විටෙකත් ආපසු හැරී බැලුවේ නැත.
මට ලස්සන කතාවක් මතක් වෙනවා... බුදුන් වහන්සේ තම රාජධානියේ කඳුකරයට ගියහොත්, ඔහුගේ පියාගේ හමුදාවන් තමා සොයා ගනීවි යැයි බිය විය; ඔහුට පැන යාමට නොහැකි වනු ඇත. ඔහු තමාගෙන් පසු තමා පැමිණෙනු ඇතැයි බලාපොරොත්තුවෙන් සිටි පැරණි රජෙකුගේ එකම පුත්රයා විය. ඔහු ඔහු වෙනුවෙන් විශාල රාජ්යයක් නිර්මාණය කර තිබුණි. එබැවින් ඔහු වහාම තම රාජධානියේ සීමාවන් ඉක්මවා අසල්වැසි රාජ්යයට ගියේය. රජු ඉතා කෝපයට පත් විය. ඔහු හමුදාවන්ට අණ කළේ එක අඟලක්වත් සෝදිසි නොකර තබන්න එපා කියායි: "රට පුරාම බලන්න."
ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ හමු නොවීය, නමුත් ඔහු ඇතුළු වූ රාජ්යය ඔහුගේ පියාගේ මිතුරෙකුට අයත් බව ඔහු දැන සිටියේ නැත. එබැවින් පියා මෙම රජුට සහ ඔහුගේ රාජධානිය වටා සිටින අනෙකුත් රජවරුන්ට දැනුම් දුන්නේ, "ඔබ මගේ පුතා සොයා ගත යුතුයි. මගේ මහලු වියේදී ඔබට අවම වශයෙන් මා වෙනුවෙන් මෙතරම් දෙයක් කළ හැකිය; අපි මිතුරන් වී සිටිමු."
අසල්වැසි රජතුමා ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ හමු වූ අතර, “ඔබ කෝපයෙන් සිටී නම්, ඔබ ඔබේ පියා සමඟ සටන් කර ඇත්නම්…. එය සිදු වේ. එය අමුතු හෝ නුහුරු දෙයක් නොවේ; පියවරුන් සහ පුතුන් සැමවිටම රණ්ඩු වී ඇත. කරදර නොවන්න. මට සිටින්නේ එක් දියණියක් පමණක් වන අතර පුතෙකු නැත - මගේ දියණිය සමඟ විවාහ වන්න, එවිට ඔබට රාජ්ය දෙකක් එකට ලැබෙනු ඇත. ඔබේ පියා මහලුයි; ඔහුට දිගු කලක් ජීවත් විය නොහැක. මගේ රාජ්යය ඔබේ පියාගේ රාජ්යයට වඩා බොහෝ විශාලයි. ඔහු මගේ මිතුරා වන අතර මම ඉල්ලීමක් සමඟ පැමිණියෙමි. ඔබට ලබා ගැනීමට සියල්ල තිබේ, අහිමි වීමට කිසිවක් නැත. ඔබට ලස්සන බිරිඳක්, ශ්රේෂ්ඨ රාජ්යයක් ලැබේ, ඇත්ත වශයෙන්ම ඔබේම රාජ්යය එහි ඇත. ඔබ මට හෝ ඔබේ පියාට වඩා ශ්රේෂ්ඨ රජෙකු වනු ඇත, මන්ද ඔබේ රාජ්යය අපට ඇති රාජ්යවලට වඩා විශාල වනු ඇත. ඔබට රාජ්ය දෙකක් එකට ලැබෙනු ඇත. ”
ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ මෙසේ වදාළ සේක: “ඔබට කාරණය තේරෙන්නේ නැහැ. මම මගේ පියා සමඟ සටන් කර නැහැ, මම ඔහු සමඟ කෝපයට පත් වී නැහැ, මම ගැහැණු ළමයෙකු සොයා මෙහි පැමිණියේ නැහැ. එය කොතරම් විශාල රාජ්යයක් වුවත්, මම ඒ ගැන උනන්දු නැහැ. නමුත් මම ඔබෙන් ප්රශ්න කිහිපයක් අසන්න කැමතියි; ඔබ මගේ පියාගේ මිතුරියයි. මුලින්ම මට කියන්න, ඔබ ඔබේ ගැහැණු ළමයා ඉතා ලස්සනයි කියලා - මේ සුන්දරත්වය සදහටම පවතිනවාද? ඇය කවදා හෝ මහලු වේවිද?”
රජතුමා මෙසේ කීවේය: “ඔබ අමුතු ප්රශ්න අසනවා. හැමෝම මහලු වෙනවා.”
“ඔබ සිතනවාද,” ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ ඇසුවේ, “ඇය කවදාවත් මැරෙන්නේ නැහැ?” රජතුමා සිනාසුණේය. ඔහු මෙසේ කීවේය: “ඔබ හාස්යජනකයි. හැමෝම මැරෙනවා.”
ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ මෙසේ වදාළ සේක: “මට මැරෙන්න යන කෙනෙකු සමඟ විවාහ වීමට අවශ්ය නැහැ.”
රජතුමා මෙසේ වදාළ සේක: “ඇය හෙට මැරෙන්නේ නැහැ.” ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ මෙසේ වදාළ සේක: “ඔබට කිසිදු සහතිකයක් දිය නොහැක. ඔබ හෙට ජීවතුන් අතර සිටින බව
ඔබට විශ්වාසද ?” රජතුමා කිව්වා, "මම කවදාවත් ඒ ගැන හිතුවේ නැහැ. මම ජීවතුන් අතර ඉන්න බලාපොරොත්තු වෙනවා, නමුත් මට නිශ්චිත වෙන්න බැහැ. නමුත් ඔබ මගේ මනසේ කනස්සල්ලක් ඇති කරනවා. මම ඔබව මාලිගාවට ගෙනියන්න ආවා, ඔබ කඳුකරයට ඔබව අනුගමනය කිරීමට මට ඒත්තු ගැන්වීමට උත්සාහ කරන බවක් පෙනෙනවා." ගෞතම් බුදුන් වහන්සේ කිව්වා, "ඒක හොඳයි - තවමත් කාලය තියෙනවා, එය තවමත් ආලෝකයයි; සමහරවිට ඔබට ජීවත් වීමට තවත් දින කිහිපයක් තිබේ. මේ දින කිහිපය ඔබෙන් උදුරා ගත නොහැකි දෙයක් සෙවීමට කැප කරන්න. ඔබේ තරුණ කාලය අතුරුදහන් වනු ඇත, ඔබේ අලංකාරය අතුරුදහන් වනු ඇත, ඔබේ රාජ්යය යම් දිනක වෙනත් කෙනෙකුට අයිති වනු ඇත. ඔබ මිය ගිය විට, ඔබේ රාජ්යය අයිති කාටද, ඔහු ඔබේ පුත්රයාද නැතහොත් වෙනත් කෙනෙකුගේ පුත්රයාද යන්න වැදගත් වන්නේ කුමක්ද?" රජතුමා කිව්වා, "ඔබ භයානක කෙනෙක්. මට ඔබ සමඟ කතා කිරීමට අවශ්ය නැහැ."
ඔහු ගෞතම් බුදුන්ගේ පියාට මෙසේ දැනුම් දුන්නේය, “මම ඔබේ පුතා මුණගැහුණා; ඔහු මගේ රාජධානියේ කඳුකරයේ ඉන්නවා. මම ගොඩක් උත්සාහ කළා, නමුත් ඔහු හරිම ඒත්තු ගැන්වෙන කෙනෙක්. ඔහු මා තුළ එතරම් කනස්සල්ලක් ඇති කර ඇති අතර එතැන් සිට මම නිදාගෙන නැහැ. මම නිරන්තරයෙන් මරණය ගැන සිතමින් සිටිමි - මරණයෙන් පසු කුමක් සිදුවේද? මේ විශාල රාජධානිය තිබීමෙන් මට ලැබුණේ කුමක්ද? මම ඇතුළත දුප්පත් මිනිසෙක්. මම කවදාවත් මගේම පැවැත්ම දෙස බැලුවේ නැහැ; මම මා ගැනවත් දැනගෙන නැහැ. මම ඔබෙන් ඉල්ලා සිටින්නේ: ඔහුව වැළැක්වීමට උත්සාහ නොකරන්න, ඔහුට යන්න දෙන්න, ඔහුට සෙවීමට ඉඩ දෙන්න. අපට මග හැරුණු දේ, සමහර විට ඔහු එය සොයා ගනී යැයි අපට බලාපොරොත්තු විය හැකිය.
ගෞතම් බුදුන්ට නිහඬව, ආශාවකින් තොරව, කල්පනාවකින් තොරව, ඇතුළට ගමන් කළ හැකිය, මන්ද පිටතින් ඇති උනන්දුව නැති වී ගොස් තිබුණි. ඔහු එය දුටුවේය - එය සංසිද්ධියක් පමණක් බව, ඔබ චිත්රපටයක් දකින ආකාරයට. නමුත් චිත්රපටයක් දුටුවත් අඬන, අඬන, සිනාසෙන මෝඩයෝ සිටිති, මන්ද ඔවුන් හඳුනා ගනු ඇති අතර තිරයේ කිසිවක් නොමැති බව, එය ප්රක්ෂේපිත චිත්රපටයක් පමණක් බව ඔවුන් අමතක කරනු ඇත. අපේ මුළු ජීවිතයම ඊට වඩා වැඩි දෙයක් නොවේ, නමුත් එය දැන ගැනීමට ඔබ ඒ හරහා යා යුතුයි. ගෞතම් බුදුන්ට ජීවිතය අත්විඳීමට සහ එහි නිෂ්ඵල බව දැකීමට කදිම අවස්ථාවක් තිබුණි. මෙය ඔහුට ගැඹුරු නිශ්ශබ්දතාවයක, බාධාවකින් තොරව වාඩි වීමට අවස්ථාවක් ලබා දුන්නේය.
විපස්සනාව මෙම මොහොතේ සොයා ගන්නා ලදී.
මෙහි මගේම උත්සාහය වන්නේ විපස්සනාව වැනි භාවනාවක් ඔබට කෙලින්ම ලබා දීම නොවේ. මෙම ස්ථානය තාපසයන්ගේ ස්ථානයක් නොවේ - මිනිසුන් සියල්ල භුක්ති විඳිනවා. මට අවශ්ය වන්නේ ඔබ භුක්ති විඳීමට සහ එහි නිෂ්ඵල බව දැකීමටයි. ඔබ කොපමණ වාරයක් ප්රබුද්ධ වෙනවාද සහ කොපමණ වාරයක් ප්රබුද්ධ වෙනවාද යන්න මට දැකීමට අවශ්යයි. යම් දිනක ඔබ වෙහෙසට පත් වන බවත් ඔබ "අවසන්!" යැයි පවසනු ඇති බවත් මම දනිමි!
නන්දන් මෙන් අවසන් නොවේ - ඇය නැවත ආරම්භ කර ඇත. නමුත් ඇය එක් දිනක් අවසන් වීමට නියමිතයි. ඇය ඇගේ අවසාන පෙම්වතාට සමු දෙන විට ඇයට භාවනා කිරීමට හැකි වනු ඇත; විශේෂයෙන් විපස්සනාව වැනි භාවනාවක්. එසේ නොමැතිනම් ඔබට ඇස් වසාගෙන වාඩි විය හැකි අතර ලස්සන ගැහැණු ළමයින් ඔබට හිරිහැර කරනු ඇත.
ඒක තමයි, යුග ගණනාවක් පුරා, භාවනා කරන්නන් දහස් ගණනකගේ අත්දැකීම: ඒක අමුතුයි, ඔබ භාවනා කිරීමට වාඩි වූ මොහොතේ, හදිසියේම, කොහෙන්වත් නැති, එවැනි ලස්සන ගැහැණු ළමයින් එන්න පටන් ගන්නවා. ඔබ ඔබේ ඇස් ඇරලා බැලුවත් කිසිවෙකු නැහැ.
ගැහැණු ළමයින් පමණක් නොවේ. ඔබ මුදල් නොදැන සිටියේ නම්, මුදල් පිළිබඳ සිතුවිලි; ඔබ බලය නොදැන සිටියේ නම්, බලය පිළිබඳ සිතුවිලි; ඔබ ප්රසිද්ධ පුද්ගලයෙකු වීම යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔබ නොදැන සිටියේ නම්, ප්රසිද්ධ වීමට ගැඹුරු ආශාවක්.... මනස දහසකුත් එකක් සිතුවිලි සහ ආශාවන් ගෙතීම දිගටම කරගෙන යනු ඇත.
ගොඑන්කා වැනි ඊනියා ගුරුවරු ඔබට උගන්වනු ඇත, "මේ සිතුවිලි ඔබේ මනසට ඉඩ නොදෙන්න." ඔබ ඒවා ඉවතට තල්ලු කරන තරමට, ඒවා ඔබට සමීප වනු ඇත. ඔබ එක් ගැහැණු ළමයෙකු ඉවතට විසි කරන අතර ගැහැණු ළමයින් පෝලිමක් ඇති බවත්, පෝලිමේ අවසානයේ සොෆියා ලොරන් සිටින බවත් ඔබට පෙනී යනු ඇත. දැන්, ස්වාභාවිකවම ඔබ සිතන්නේ, "විපස්සනාව පසුව කළ හැකිය" කියායි.
එක් මිනිසෙක් තම මිතුරියට මෙසේ පැවසීය, "ඊයේ රාත්රිය මගේ ජීවිතයේ ශ්රේෂ්ඨතම අත්දැකීමයි."
අනෙකා ඇසුවේ, "මොකද වුණේ?"
ඔහු කිව්වා, "මම මාළු අල්ලන්න ගියා, මට විශ්වාස කරන්න බැරි තරම් ලොකු මාළුවෙක් අල්ලගත්තා. එක මාළුවෙක් වෙරළට ගෙනියන්නවත් අමාරුයි. මුළු රාත්රිය පුරාම මම මාළු අල්ලමින් හිටියා."
අනෙකා කිව්වා, "මේක දෙයක් නෙවෙයි. ඔයා කියනවා ඔයාට ලොකුම අත්දැකීම ලැබුණා කියලා - ලොකුම අත්දැකීම මට සිද්ධ වුණා. ඊයේ රෑ මම සිහින මැව්වා, මම දැක්ක දේ මට විශ්වාස කරන්න බැරි වුණා. එක පැත්තකින් මර්ලින් මොන්රෝ, සම්පූර්ණයෙන්ම නිරුවතින්; අනෙක් පැත්තෙන් සොෆියා ලොරන්, සම්පූර්ණයෙන්ම නිරුවතින්."
අනෙක් මිනිසාට තමාව පාලනය කරගන්න බැරි වුණා. ඔහු කිව්වා, "නවත්වන්න. ඇයි ඔයා මට කතා කළේ නැත්තේ? ඒ වගේ මොහොතක! ඒ වගේ කාන්තාවන් දෙන්නෙක් එක්ක ඔයා මොකද කරන්නේ? එක්කෙනෙක් ඔයාට ඇති; ඔයා ඔයාගේ යාළුවට හිතන්න ඕන කෙනෙක්. ඔයා මට ඔයාගේ හොඳම යාළුවා කියලා කියනවාද? - මේක තමයි නියම මිත්රත්වය."
මිනිසා කිව්වා, "ඔයා ඒ ඔක්කොම අහලා නැහැ. මම ඔයාව හොයාගන්න ඔයාගේ ගෙදර ගියා, නමුත් ඔයාගේ බිරිඳ කිව්වා ඔයා මාළු අල්ලන්න ගියා කියලා!"
ජීවිතය පොහොසත් අත්දැකීමක් වෙලා නැත්නම් - ඒක මර්දනකාරී, ආගම ආධිපත්යය දරන, කොන්දේසි සහිත සංසිද්ධියක් නම් - ඔබට විපස්සනා කරන්න බැහැ.
සියවස් විසිපහක් පුරා මිලියන ගණනක් ජනයා විපස්සනා කරමින් සිටිති. ගෞතම බුදුවරුන් බවට පත් වූ සංඛ්යාව කී දෙනෙක්ද? මගේම විශ්ලේෂණය ඉතා සරල නමුත් ඉතා වැදගත් ය: ඔබ ඔබේ ජීවිතයේ කිසිවක් මර්දනය නොකළ යුතුය. මර්දනකාරී නොවන, ප්රීතිමත් ජීවිතයක් ගත කරන්න. ඉක්මනින්ම ඔබට ඒ සියලු ප්රීති සහ ඒ සියලු සැප සම්පත් හිස් බව ඔබට වැටහෙනු ඇත.
සතුට යනු සතුට නොවන බවත්, ඔබව නොදැනුවත්වම තබා ගැනීමට, ඔබව නිරත කරවීමට සෙල්ලම් බඩු පමණක් බවත් ඔබ ඔබේම අත්දැකීමෙන් සොයා නොගත්තේ නම් මිස.... ඔබේම අත්දැකීමෙන් ඔබ එය සොයා ගත් පසු - එය වඩාත්ම මූලික බව මතක තබා ගන්න; එය ඔබේම අත්දැකීම විය යුතුය - එවිට විපස්සනා යනු සරලම භාවනාවයි. එය ඉගෙන ගැනීමට ඔබට කිසිදු ව්යාපාරිකයෙකු වෙත යා යුතු නැත.
බුදුන් වහන්සේ කිසි විටෙකත් එස්එන් ගොඑන්කා වෙත ගොස් නැත. ඒ කාලයේ ද මෙවැනි අය සිටියහ - නිශ්චිත මිලකට ඔබට ඉගැන්වීමට සූදානම් ව්යාපාරිකයන්.
මම කිසි විටෙකත් ගොඑන්කා මුණගැසී හෝ දැක නැත, නමුත් මම ඔහුගේ සම්මුඛ සාකච්ඡාවක් දුටුවෙමි. ඔහු මාව මදුරාසියේදී මුණගැසුණු බව ඔහු පවසයි. මගේ මුළු ජීවිත කාලය තුළම මම මදුරාසියට ගොස් ඇත්තේ එක් වරක් පමණක් වන අතර, මට හොඳින් මතකයි, මම කිසිදු ගොඑන්කා කෙනෙකු මුණගැසී නැත. ඔහු සරලවම බොරු කියනවා. ඔහුගේ ධර්මගිරිය මෙතැන් සිට එතරම් දුර නොවේ. ඔහුට මාව හමුවීමට අවශ්ය නම් ඔහුට ඕනෑම දිනක පැමිණිය හැකිය - සමහර විට පැය පහක රිය පැදවීමකින්. නමුත් ඔහුට ධෛර්යයක් නැත, මන්ද මම ඉතා අනුකම්පා විරහිත ය. සිංහයෙකු ලෙස පෙනී සිටින හිවලෙකු දුටු විට, කළ යුතු දේ මම කරමි: නරියා හෙළි කරන්න, කුහකකම ඉවත් කරන්න. ඔහු ප්රේමණීය ජීවිතයක් ගත කර නැත, ඔහු සැප සම්පත්වලින් පිරුණු ජීවිතයක් ගත කර නැත; විපස්සනාව කළ හැකි සන්දර්භය නිර්මාණය කළ හැකි කිසිවක් ඔහු ජීවත් වී නැත.
ඔහු හුදෙක් බුරුමයෙන් පැමිණි සරණාගතයෙකි. බුරුමය බෞද්ධ රටක් නිසා, විපස්සනාව යනු කුමක්දැයි සෑම දෙනාම දනිති; සෑම කිතුනුවෙක්ම ක්රිස්තියානි යාච්ඤාව දන්නා සේම, සෑම බෞද්ධයෙකුම විපස්සනාව දනී. බුරුමයෙන් පැමිණි ඔහු විපස්සනාව යනු කුමක්ද යන්න පිළිබඳ ව්යුහය, බුද්ධිමය වශයෙන් දැන සිටියේය. මෙහිදී ඔහුට භාවනාව සොයන බොහෝ දෙනෙක් හමු විය.
ඔහු සමඟ සම්බන්ධ වීම ඔබට භයානක වන තත්වයක් ඔහු නිර්මාණය නොකරයි. ඔහු මතභේදාත්මක නොවන ව්යාපාරිකයෙකි. ඔබ ධර්මගිරියට ගියහොත් ඔබ කිසිවෙකු අමනාප නොකරනු ඇත. නමුත් ඔබ මෙහි පැමිණියහොත්, ඔබට මෙහි බොහෝ ඉන්දියානුවන් නොපෙනේ. හේතුව පැහැදිලිය: මා සමඟ සම්බන්ධ වීම යනු බාහිර සමාජය විසින් හෙළා දැකීමයි. මිනිසුන් කියන්නට පටන් ගන්නේ ඔබ ද මෝහනයට පත් වී ඇති බවත්, ඔබ දූෂිත වී ඇති බවත්ය.
ධර්මගිරි ආරක්ෂිතයි, මන්ද ඔහු ඔබට මෙසේ නොකියන බැවිනි, "ඔබ සම්ප්රදාය අත්හැරිය යුතුයි, ඔබ ඔබේ කන්ඩිෂනින් අතහැරිය යුතුයි, ඔබ මත බලෙන් පටවා ඇති සියලු දැනුමෙන් ඉවත් විය යුතුයි. ඔබ එතරම් පිරිසිදු, කොන්දේසි විරහිත, අසම්මත - හින්දු හෝ මුස්ලිම් හෝ ක්රිස්තියානි නොවන - ඔබට භාවනා ලෝකයට ඇතුළු වීමට නොහැකි වනු ඇත." ඔහු එවැනි කිසිවක් නොකියයි. ඔබ සිටින ආකාරයටම විපස්සනාවට ඇතුළු වන්න. ඔබෙන් කිසිවක් ඉල්ලා නැත, ඔබ මුලින්ම පවිත්ර වීමට ගින්නක් හරහා යා යුතු බවත්, සම්පූර්ණයෙන්ම දූෂිත සමාජයෙන් මිදිය යුතු බවත්.
මම ඇමරිකාවේ ඉන්නකොට මට පුදුම හිතුනා: හැම සතියෙම වගේ කවුරුහරි සැන් ෆ්රැන්සිස්කෝ වලින්, නිව්යෝර්ක් වලින් කෙනෙක් කතා කරලා "අපි මුම්බායි වලින් එනවා" කියලා කියනවා, නැත්නම් "අපි පූනේ වලින් එනවා, අපිට ඕෂෝව මුණගැහෙන්න ඕන" කියලා කියනවා. මම මගේ ලේකම්ට කිව්වා ඒ අයට කියන්න කියලා, "ඕෂෝ අවුරුදු හතක් පූනේ වල ඉන්නවා - ඔයාට එයාව බලන්න බැරිද? එයා ආයෙත් පූනේ වලට එයි, එතකොට ඔයාට එයාව බලන්න පුළුවන්."
පුදුමයට කරුණක් නම්, එකෙක්වත් ඇවිත් නැහැ. මම මෙතන අවුරුදු දෙකක් තිස්සේ ඉන්නවා. මුම්බායි වලින්, පූනේ වලින් කතා කරපු අය දොරෙන් ඇතුලට එන්න එඩිතර වෙලා නැහැ. ඇමරිකාවේ ඔවුන් සතුටු වුණේ භයානක මිනිහෙක්ව බලන්න ගිහින් කියලා කිසිවෙකු දන්නේ නැති එක ගැන. මෙන්න බිරිඳ අඬන්න පටන් ගනීවි, ළමයි කියනවා, "තාත්තේ, ඔයා කොහෙද යන්නේ?" අසල්වැසියන් වටේ රොක් වෙලා කියනවා, "මේක කරන්න එපා. ඔයාගේ පරණ දෙමව්පියන් දිහා බලන්න." ඒක දර්ශනයක් බවට පත් වෙයි.
ඔයාම කොච්චර බියගුල්ලෙක්ද කියනවා නම්, පැතිරිලා තියෙන බොරු ඔක්කොම විශ්වාස කරනවා. ඔයා කවදාවත් මෙහෙට එන්නෙ නෑ - මෝහනයට පත් වෙන්නෙ කවුද කියලා බලන්න? නමුත් කරදරය නම්, මිනිසුන් පවසන්නේ, "ඔබ එහි ගිය පසු ඔබ මෝහනයට පත් වනු ඇත, ඔබ එකම දේ කියන්නට පටන් ගනීවි" යනුවෙනි. එය ඉතා අමුතු ලෝකයකි.
ජර්මානු සන්යාසින් කෙනෙක් මෙහි සිටී. ඔහු පැරණි, පළපුරුදු මාධ්යවේදියෙකි. ඔහු මෙහි සිදුවන දේ ලිවීමට ස්ටර්න් සඟරාවෙන් පැමිණ තිබුණි. නමුත් ඔහු අවංක මිනිසෙකි; ඔහු සිදුවෙමින් පවතින දේ හරියටම වාර්තා කළේය. ඔවුන් ඔහුගේ වාර්තාව ප්රතික්ෂේප කළහ. ඔවුන් පැවසුවේ, "ඔබ මෝහනයට පත් වී ඇත." ඔබ බොරු කිව්වොත් ඔබ මෝහනයට පත් නොවේ, ඔබ සත්යය කිව්වොත් ඔබ මෝහනයට පත් වී ඇත. ඔවුන් ඔහුගේ ලිපිය ප්රකාශයට පත් කළේ නැත. ඔහු අවධාරනය කළ අතර අවසානයේ ඔවුන් එය ප්රකාශයට පත් කළහ, නමුත් ඔහුට එහි බොහෝ දේ වෙනස් කිරීමට සිදු විය. නමුත් ඔහු කොතරම් පිළිකුල් සහගතද යත් ඔහු ඉල්ලා අස්වී ආපසු පැමිණියේය. එතැන් සිට ඔහු මෙහි සිටී, ඔහු ඇමරිකාවේ සිටී; ඔහු නැවතත් මෙහි සිටී.
අමුතු අත්දැකීමක් ලැබූ ලේඛකයින් බොහෝ දෙනෙක් සිටිති: ඔවුන් ධනාත්මක වාර්තාවක් පමණක් ලියන්නේ නම්, පක්ෂව හෝ විපක්ෂව නොවේ නම්, කිසිවෙකු ඔවුන්ගේ පොත් ප්රකාශයට පත් කිරීමට සූදානම් නැත. ඔවුන් පවසන්නේ, "මේ පොත් කිසිදු සංවේදීතාවයක් නොමැති නිසා විකුණන්නේ නැත. ඒවා සංවේදී කරන්න." නමුත් ඒවා සංවේදී කරන්නේ කෙසේද? බොරු කියන්න, නොපවතින ප්රබන්ධ නිර්මාණය කරන්න, ප්රකාශකයින් සූදානම් වන අතර සඟරා ඒවා ප්රකාශයට පත් කිරීමට සූදානම්. මෙම පොත් සහ මෙම ප්රකාශකයින් සහ මෙම සඟරා ලොව පුරා පදනම් විරහිත දේවල් පතුරුවයි. එබැවින් මිනිසුන් කොතරම් බිය වී ඇත්ද යත්, මගේ නම සඳහන් කිරීම පවා භයානක ය.
නොබෙල් ත්යාගලාභී මගේ සන්යාසින් කෙනෙක් නොබෙල් ත්යාග කමිටුවේ සභාපති නෝර්වේ රජුගෙන් මෙසේ ඇසීය, "මිනිසෙක් පොත් පන්සියයක් ලියා ඇත, නමුත් ඔබ ඒ ගැන කිසිවක් සටහන් කර නැත."
රජතුමා ඔහුට යෝජනා කළේය, "ඔහුගේ නම කිසි විටෙකත් සඳහන් නොකරන්න මතක තබා ගන්න. මෙවර ඔබ එසේ කළේ ඔබ නොදැන සිටි නිසා ය, නමුත් ඊළඟ වතාවේ එය ඔබේ රැකියාවට භයානක වනු ඇත" - ඔහුට විශාල තනතුරක් ඇත - "එය ඔබේ කීර්ති නාමයට භයානක වනු ඇත. ඔබ මේ මිනිසා ගැන අමතක කරන්න."
"ඔහු ඔබ ගැන අහන්නවත් සූදානම් නැති බව මට විශ්වාස කරන්න බැරි වුණා. ඔහු හොඳ සිහිකල්පනාවෙන්, ඒ ගැන සොයා බැලුවේවත් නැහැ." ඊට පටහැනිව, එදින සිට රජු ඔහුගෙන් යම් දුරක් තබා ගත්තේය. නොබෙල් ත්යාග කමිටුවේ රැස්වීමක් පැවති සෑම අවස්ථාවකම ඔහු ඔහුට තමා අසලට පැමිණීමට ඉඩ දුන්නේ නැත; ඔහු සහ දුප්පත් නොබෙල් ත්යාගලාභියා අතර යම් චීන පවුරක් ඇති වී ඇති බව ඔහු නියත වශයෙන්ම පෙන්නුම් කළේය. ඔහු කළ එකම අපරාධය නම් ඔහු මගේ නම සඳහන් කිරීමයි.
ඉතා බලවත් කාන්තාවක් වූ ඉන්දිරා ගාන්ධි අවම වශයෙන් හය වතාවක්වත් මා බැලීමට මෙහි පැමිණීමට හමුවීම් ලබාගෙන තිබූ අතර, සෑම අවස්ථාවකම, එක් දිනකට පෙර, දුරකථන ඇමතුමක් පැමිණියේය, "හදිසි අවස්ථාවක් පැන නැගී ඇති අතර රැස්වීම කල් දැමිය යුතුය."
ඇත්ත වශයෙන්ම, දැන් රැස්වීම සදහටම කල් දමා ඇත! මගේ ලේකම් ඉන්දිරා ගාන්ධිගෙන් ඇසුවේ, "ඔබ මෙය කරන්නේ ඇයි? ඔබ එන්න අකමැති නම්, අපි ඔබෙන් එන්න කියන්නේ නැහැ. ඔබ අපෙන් ඉල්ලනවා, ඔබට එන්න ඕන කියලා."
ඇය දිල්ලියේදී වරක් මා මුණගැසුණු අතර ඇය මෙසේ පැවසුවාය, “එතැන් සිට ඒ මිනිසාගේ දෑස් මා පසුපස හඹා යමින් තිබූ අතර මට ඔහුව නැවත දැකීමට අවශ්යයි. ඔහු පැවසූ ඕනෑම දෙයක් මුළු ඉතිහාසයම වෙනස් කර ඇත. වෙනත් ගැටළු සම්බන්ධයෙන් මට ඔහුගේ උපදෙස් අවශ්යයි.”
මගේ ලේකම්වරයා මෙසේ පැවසීය, “එහෙනම් ඔබ අවලංගු කරන්නේ ඇයි? - මොකද මේක සම්පූර්ණ විකාරයක්, සෑම අවස්ථාවකම යම් හදිසි අවස්ථාවක් ඇති වන දවස.”
ඇය මෙසේ පැවසුවාය, “ඔබට අවංකවම කිවහොත්, හදිසි අවස්ථාවක් තිබුණේ නැහැ, මගේ සගයන් පමණයි, මගේ කැබිනට් මණ්ඩලය බාධා කරනවා. හැමෝම කියනවා, 'එතනට යන්න එපා, ඔබට ඔබේ අගමැතිකම පවා අහිමි විය හැකියි. බොහෝ කැලඹිලි ඇති වේවි - වළකින්න.'”
දේශපාලනය ගැන උනන්දුවක් නැති, බලයක් නැති මිනිහෙක් එක්ක රැස්වීමකට යන එකෙන් විතරයි! නමුත් මට තේරෙනවා ඒ දේශපාලනඥයන් හරි කියලා. ඇය මෙහෙට ආවා නම්, "අපි ඔයාට ඡන්දය දෙන්නෙ නෑ" කියලා මොහොමඩ්වරු කියයි; හින්දු භක්තිකයන් කියයි, "ඒ මිනිහා අපේ වේදවලට විරුද්ධව කතා කළා, අපි ඔයාට ඡන්දය දෙන්නෙ නෑ. ඒ මිනිහා අපේ ශංකාරාචාර්යට විරුද්ධව කතා කළා."
ඉන්දිරා ගාන්ධි වගේ බලවත් කාන්තාවක් හරිම බියගුළුයි, ඇයට එන්න ඕන වුණාම එන්න බැහැ, ඡන්දදායකයින් විරුද්ධ වෙන්න පටන් ගනීවි කියන බිය නිසා, "ඔයා පිරිමියෙක් ළඟට ගිහින් උපදෙස් ගන්න ගිහින්. පිරිමියෙක් දෙන ඕනෑම උපදෙසක් භයානකයි. මුලින්ම ඔයාව මෝහනයට පත් කරනවා." ඇය මගේ ලේකම්වරියගෙන්, හොඳින් උගත් බුද්ධිමත් කාන්තාවක්ගෙන් ඇහුවා, "ඕෂෝ හමුවෙන්න යන කවුරුහරි මෝහනයට පත් වෙනවා කියන එක ඇත්තද?"
ගොඑන්කා වගේ අය මතභේදාත්මක නොවන, ළදරු පාසල් ගුරුවරුන්. ඔවුන්ට භාවනාවේ සංකීර්ණත්වය තේරෙන්නේ නැහැ.
අවසානයේ විපස්සනාව එනවා; ඔබට විපස්සනාවෙන් පටන් ගන්න බැහැ. විපස්සනාවෙන් පටන් ගන්න, ඔබ කියන දේ හරහා යන්න වෙනවා - ආත්මයේ අඳුරු රාත්රිය. ඔබට කොතැනකවත් උදාව සොයාගත නොහැකි වනු ඇත. අඳුරු රාත්රිය දිගු හා අඳුරු වෙමින් පවතිනු ඇත. එය සරල මනෝවිද්යාවකි: ඔබ සූදානම් නැත, ඔබ ඔබේ ගෙදර වැඩ කර නැත, සහ ඔබ අත්දැකීම්වල දැවැන්ත පසුබිමක් අවශ්ය කාර්යයක් ආරම්භ කර ඇත.
ඔවුන් සියල්ලෝම මට විරුද්ධ වන්නේ ඔබ මුලින්ම හැකි තරම් උණුසුම්ව ජීවත් වීමට මට අවශ්ය නිසාය.
මම අහමදාබාද් වෙත ගියෙමි. මගේ සන්යාසින් කෙනෙකු වන ජයන්තිභායි මාව ගුවන් තොටුපළෙන් හෝ දුම්රිය ස්ථානයෙන් රැගෙන යන අතර හදිසියේම පාලමක් මත ඔහු මෝටර් රථයේ වේගය වේගවත් කළේය. මම මෙසේ කියමි, "කාරණය කුමක්ද?"
ඔහු මෙසේ පැවසීය, "කාරණය ඒ පුවරුවයි."
මොකද මම ඔහුට නැවත නැවතත් කියමින් සිටියේ, "ඒ පුවරුව ඉතා ආගමිකයි. ඔබ ඉඳහිට පුවරුව අසලට ගොස් එය දෙස බැලිය යුතුයි."
එය දැන්වීමක්, නමුත් ඉතා ලස්සනයි. එහි සඳහන් වූයේ, "ටිකක් උණුසුම්ව ජීවත් වන්න. රන් පැල්ලමක් බොන්න."
මම කිව්වා, "මම රන් පැල්ලම ගැන කරදර වෙන්නේ නැහැ, නමුත් ටිකක් උණුසුම්ව ජීවත් වෙනවා!"
මිනිස්සු ඇල්මැරුණු ලෙස ජීවත් වෙනවා. ඔවුන් ජීවත් වන්නේ අවම මට්ටමකයි, මන්ද එම අවම මට්ටමෙන් ඔවුන් බොහෝ අනතුරු වලින් ආරක්ෂා වී ඇති බැවිනි. ඔබට වැටීමට අවශ්ය නැතිනම්, බඩගා යන්න - ඔබ ආරක්ෂිතයි! ඔබ ඔබේ ජීවිතයේ කරන්නේ එයයි. සමය පවතින අතරතුර උණුසුම්ව ජීවත් වන්නැයි මම කියමි. මෙම සමය සදහටම පවතින්නේ නැත. පසුබට නොවන්න, මන්ද එම පැකිලීම තුළ ඔබ කාලය නාස්ති කරමින් සිටී.
රෝස මලක් හිමිදිරි හිරු එළියේ විවෘත වීමට පසුබට නොවේ, සවස් වන විට පෙති වැටෙන බවත් සලකුණක්වත් ඉතිරි නොවන බවත් හොඳින් දනී. ඒ රෝස මල කවදා හෝ පැවතුනත් නැතත්, එය එසේම වනු ඇත. නමුත් හිරු උදාවන අතර උදෑසන සුළඟ නටන්නට සාදරයෙන් පිළිගනිද්දී, රෝස නටනවා.
සියලුම ආගම් ඔබේ නර්තනය විනාශ කර ඇත. ඔවුන් ඔබව ආබාධිත කර ඇත, ඔවුන් ඔබේ සංවේදීතාවන් විනාශ කර ඇත. ඔවුන් ඔබේ බුද්ධිය මොට කර ඇත, පසුව ඔවුන් පවසන්නේ "විපස්සනා කරන්න" කියාය.
උණුසුම්ව ජීවත් වූ මිනිසෙකු විපස්සනා කිරීමට බැඳී සිටී - නමුත් සවස් වරුවේ. ඔහු දවස දැක ඇත. එය ලස්සනයි, නමුත් එය තාවකාලිකයි; එය නැති වී ඇත. දැන් එන සහ කිසිදා නොයන දේ සෙවීම ආරම්භ වේ.
ශ්රේෂ්ඨ හින්දු ග්රන්ථවලින් එකක් වන්නේ බදරායනගේ සූත්රයි. පළමු සූත්රය නම්: අතතෝ බ්රහ්ම ජිග්යාස - දැන් අවසාන දේ පිළිබඳ විමසීමයි. ඒ "දැන්" අවුරුදු දෙදහසකට ආසන්න කාලයක් හෝ ඊට වැඩි කාලයක් තිස්සේ ගැටලුවක් වී ඇත - එය අර්ථ නිරූපණය කරන්නේ කෙසේද? මොකද මේක ආරම්භය. පොත් දැන් පටන් ගන්නේ නැහැ. ඊට පෙර යමක් සිදු වූවාක් මෙන් පෙනේ.
දැන් බදරායනගේ අතතෝ පිළිබඳ බොහෝ විවරණ ඇත , නමුත් කිසිවෙකුට කාරණය වැටහී නැත. ඒ මිනිසා මෙසේ පැවසුවා, "ඔබ උණුසුම්ව ජීවත් වුණා, ඔබ ගැඹුරින් ආදරය කළා. ඔබට කිරීමට අවශ්ය සියල්ල ඔබ කර තිබෙනවා, මර්දනය නොකර, බාධාවකින් තොරව. දැන් අවසාන දේ පිළිබඳ විමසීමට කාලයයි. නමුත් දැන් පමණයි. ඔබ උපරිමයෙන් ජීවත් වී නොමැති නම්, ජීවත් නොවී ඉතිරි කර ඇති දේ ඔබේ මනසෙහි රැඳී පවතිනු ඇත. මර්දනය කර ඇති දේ ඔබේ අවධානය ඉල්ලා සිටිනු ඇත. ඔබේ හදවත සහ ඔබේ මනස ජීවත් නොවූ, මර්දනය කරන ලද, ප්රතික්ෂේප කරන ලද, හෙළා දකින ලද අය විසින් ඇද ගනු ලබන අතර ඔබට නිහඬව වාඩි විය නොහැක."
එසේ නොමැතිනම් විපස්සනා යනු උත්සාහයක් නොවේ, එය ඉතා සරල අත්දැකීමකි. ජීවිතයේ මුළු උණුසුම් දවසෙන් පසු, ඔබ ඒ සියල්ලේ නිෂ්ඵල බව දකින විට... ඔබට දැකිය යුතුයි. ඔබට අන් අයගේ ඇස්වලින් දැකිය නොහැක; ඔබට ඔබේම ඇස්වලින් නිෂ්ඵල බව දැකිය යුතුයි. එහෙනම් මොකක්ද ප්රශ්නය? ඔබ නිහඬව වාඩි වී, ඔබ නිහඬව ඔබ තුළම, ඔබේ අභ්යන්තරයටම පදිංචි වෙනවා. විපස්සනා
යන වචනයේ සරල තේරුම සංජානනය, පැහැදිලිකම, සත්යයට සෘජුවම දැකීමයි. නමුත් ඔබට සැමවිටම අවශ්ය වූ දෙයක් - එය කුඩා දෙයක් විය හැකිය - ඔබේ අවිඥානය තුළ තිබේ නම්, එය ඔබේ සංජානනය පිරිසිදු වීමට ඉඩ නොදේ. එය නැවත නැවතත් උත්සාහ කරනු ඇත, "මම තවමත් ඉටු වී නැත." පළමුව ඔබ ඔබව ප්රතික්ෂේප කර ඇති බවට අත්දැකීම ලබා ගන්න. මේ සියලු ආගම් ඔබට මෙය ප්රතික්ෂේප කිරීමට, එය ප්රතික්ෂේප කිරීමට උගන්වා ඇත. ඔවුන් මුළු මිනිස් සංහතියම කෙසෙල් ගසමින් ධාවනය කර ඇත; එසේ නොමැති නම් මිනිසුන් ඔවුන් සිටින ආකාරයටම ලස්සනයි. ඔවුන් ස්වභාවිකව ජීවත් වන්නේ නම්, යම් දිනක ඔවුන් ඉදවීමට, එක් දිනක ඔවුන් පරිණත වීමට නියමිතය. යම් දිනක ඔවුන් ආශාවන්, අභිලාෂයන්, ඊර්ෂ්යාවන් යන මෙම ඊනියා ලෝකයෙන් උපාධිය ලබා ගැනීමට නියමිතය. එම උපාධියෙන් පසු, විපස්සනාව යනු ක්රියාවක් නොවේ. එය ක්රියාවක් නොවන දෙයකි. ඔබ නිශ්ශබ්දව වාඩි වී සිටින අතර, එය ඔබ මත වැගිරීමට පටන් ගන්නේ මුළු අහසම ඔබේ නිහඬතාවයෙන් ප්රීති වන ආකාරයටය.
ගෞතම බුදුන්ගේ ශ්රාවකයෙකු වූ මංජුශ්රී, බුද්ධත්වයට පත් වූ ආකාරය පිළිබඳ එක් කතාවක එය නිවැරදිව නිරූපණය වේ. ඔහු තම ගස යට නිහඬව වාඩි වී සිටින අතර, මල් ඔහු මත වැස්සක් වැටෙන්නට පටන් ගනී. ඒ මල් නොපෙනේ, නමුත් ඒවා සුවඳයි, ඔබේ මුළු පැවැත්මම පරිවර්තනය කිරීමට ඒවාට දැවැන්ත බලයක් ඇත.
එස්එන් ගොඑන්කා විසින් උගන්වන ලද පරිදි ඔබ ධර්මගිරියේ හුදකලාව විපස්සනා භාවනාව පුහුණු කිරීම හොඳ දෙයකි. එය හොඳ අත්දැකීමක් වී ඇත. ඔබ කියනවා, "මම කවදාවත් එවැනි වේදනාවක් අත්විඳ නැහැ." ඔබ එයට සුදුසුයි. ඔබ එහි ගියේ ඇයි?
ඔබ කියනවා, "මම කවදාවත් එවැනි දුක් වේදනා සහ සැකයන් අත්විඳ නැහැ. වර්තමානයේ මට වෙහෙසක්, වෙහෙසක් දැනෙනවා." ඉතා හොඳයි. අඩුම තරමින් ඔබ ජීවතුන් අතර! දින කිහිපයක් විවේකයක්, දින කිහිපයක් මගේ ප්රජාවේ පෝෂණය සහ සියලු වේදනාවන්, සියලු දුක් වේදනා, සියලු සැකයන් සහ සියලු වෙහෙස අතුරුදහන් වනු ඇත. ඔබ මාව නිවැරදිව තේරුම් ගෙන ඇත්නම් එය දැනටමත් අතුරුදහන් වී ඇත. ඔබ නටමින් ගායනා කරමින් ප්රීති වනු ඇත.
අපට මෙහි බොහෝ භාවනා තිබේ, නමුත් මම අවසානයේ විපස්සනාව තබා ඇත්තෙමි. මුලින්ම අනෙකුත් සියලු ආකාරයේ අත්දැකීම් හරහා යන්න, පවිත්ර කරන්න, එවිට ඔබට විපස්සනාවට ඇතුළු වීමට හැකි විය හැකිය. මිනිසුන්ට සෘජුවම පාරාදීසයට පනින්න අවශ්යයි, නමුත් ඔවුන් සිටගෙන සිටින ස්ථානය ඔවුන්ට නොපෙනේ, ඔවුන් එතැනින් පැන්නේ නම් ඔවුන්ට බහු අස්ථි බිඳීම් ඇති වේ. කෙනෙකුට පියවර වෙත ළඟා විය යුතු අතර, පියවරෙන් පියවර, දැනුවත්ව, ප්රවේශමෙන් ගමන් කළ යුතුය. එය වන්දනා ගමනකි.
නමුත් මෙම අත්දැකීම ඇත්තෙන්ම හොඳයි. ඔබට එය අවශ්ය විය. මගේ භාවනා සැකැස්ම දැකීම දැන් ඔබට පහසු වනු ඇත. ඔබ කියන්නේ, "භාවනා පුහුණුව කෙරෙහි මගේ උනන්දුව පහව යනවා" කියායි.
ධර්මගිරි කෙරෙහි ඔබේ උනන්දුව පහව යා යුතුයි, භාවනා කෙරෙහි නොවේ. එය ඉතා නැවුම් ... තුවාලය විවෘතයි. ඉන්න, දින කිහිපයකින් ඔබ මෙහි විපස්සනාව කරනු ඇත. නමුත් මෙහි විපස්සනාව ඉස්ම සහිත අත්දැකීමක්; එය වියළි නොවේ.
බෞද්ධ රටවල පුහුණු වන විපස්සනාවට එරෙහිව මට විවේචන කිහිපයක් තිබේ. ඔවුන් සියල්ලෝම එය ඉතා වියළි, කාන්තාරයක් බවට පත් කර ඇත; කිසිවක් පිපෙන්නේ නැත, හරිත පැහැයක් නැත; සියල්ල හුදෙක් ව්යාපාරික ය. භාවනාව ක්රීඩාවක් ලෙස, සෙල්ලක්කාර බවක් ලෙස ඉගෙන ගැනීමට මට අවශ්යය. ඔබේ භාවනාව සහ ඔබේ ආදරය සමාන පද විය යුතුයි. ඔබ ඉල්ලන්නේ ඒකයි. ඔබ අහන්නේ, "මම මගේ හදවත සමඟ සම්බන්ධ වීමට ගැඹුරින් ආශා කරනවා."
ඒ පුද්ගලයා, එස්එන් ගොඑන්කා, ඔබව ඔබේ හදවතින් විසන්ධි කර ඇත, මන්ද බෞද්ධ සම්ප්රදායේ හදවතට තැනක් නොමැති බැවිනි. එය යථාර්ථයට ඉතා වියළි ප්රවේශයකි. බුදුන් වහන්සේ කිසි විටෙකත් ආදරය
යන වචනය සඳහන් නොකරයි .. ඔහු කොතරම් බියට පත් වූවාද කිවහොත්, වසර විස්සක් අඛණ්ඩව ඔහු කාන්තාවන්ට තම කොමියුනයට ඇතුළු වීමට ඉඩ දුන්නේ නැත - මන්ද කාන්තාවන් කළ නොහැකි බැවිනි. ඔබ කුමක් කළත් ඔවුන් යුෂ ගෙන එනු ඇත; කාන්තාරයේ යමක් වැඩීමට පටන් ගනී, මල් කිහිපයක්. කාන්තාවකට හදවත නොවීමට නොහැකිය. පිරිමියෙකුට හදවත නොවීම ඉතා පහසුය. කාන්තාව හදවත වන අතර පුරුෂයා හිසයි. ඔබ කාන්තාවන් ප්රතික්ෂේප කළ පසු, ඇත්තේ වියළි හිස් පමණි - පොල්!
මගේ ප්රවේශය නම්, මම කිසි විටෙකත් කාන්තාවක් හෝ පිරිමියෙකු වේවා, කිසිදු වෙනසක් නොකරමි. මාර්ගය සොයන ඕනෑම අයෙකු සාදරයෙන් පිළිගනිමි. එබැවින් මෙය සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් කොමියුනයකි; එවැනි කොමියුනයක් මීට පෙර කිසිදා නොතිබුණි. මෙහිදී ඔබට ගායනා කර නටන්න පුළුවන්, මෙහිදී ඔබට ආදරයෙන් බැඳෙන්න පුළුවන් සහ ආදරයෙන් මිදෙන්න පුළුවන්, හානියක් නැහැ.
ජීවිතය එහි සම්පූර්ණත්වයෙන් පිළිගනු ලැබේ. මෙම සම්පූර්ණ පිළිගැනීම තුළ ඔබට භාවනා කිරීමට හැකි වන දැනුවත්භාවය ඇති වේ. තවද මෙම භාවනාව ගෞතම බුදුන්ගේ ඕනෑම විපස්සනාවකට වඩා බෙහෙවින් පොහොසත් වනු ඇත. මෙම භාවනාව ඔබ තුළ ගීත නිර්මාණය කළ හැකිය, ඔබ තුළ නැටුම් නිර්මාණය කළ හැකිය, ජීවිතයේ සියලු මානයන් තුළ නිර්මාණශීලීත්වයට නව ප්රබෝධයක් ලබා දිය හැකිය.
ඔබේ නිහඬතාවය සොහොන් බිමක නිහඬතාවයක් නොවිය යුතුය, ඔබේ නිහඬතාවය උද්යානයක නිහඬතාවයක් විය යුතුය. වරින් වර කුරුල්ලෙක් ගායනා කිරීමට පටන් ගනී, නමුත් එය නිශ්ශබ්දතාවයට බාධා නොකරයි, එය ගැඹුරු කරයි. වරින් වර සුළඟ එහි ගීතය සමඟ පැමිණ, පයින් ගස් හරහා ගමන් කරයි, නමුත් එය නිශ්ශබ්දතාවයට බාධා නොකරයි, එය ගැඹුරු කරයි.
මම ඔබට කාන්තාරය උගන්වන්නේ නැත. මම ඔබට උයන, හදවතේ උයන උගන්වමි. එහිදී, මහත් ගෞරවයෙන්, මම ගෞතම් බුදුන්ගෙන් වෙනස් වෙමි. මම මිනිසාට ආදරෙයි, නමුත් එයින් අදහස් කරන්නේ මිනිසා කරන සෑම දෙයකටම මම එකඟ විය යුතු බව නොවේ. ඔහුගේ භාවනාව හදවතක් නැති අතර හදවතක් නැති භාවනාවකට කිසිදු වටිනාකමක් නැත. මට සිනාසිය හැකි, නටන්නට හැකි භාවනාවක් අවශ්යයි.
ඔබ හොඳින් දුක් වින්දා. නැගෙනහිර ජනයා මෙය කර්ම නීතිය ලෙස හඳුන්වයි. ඔබ ඔබේ අතීත ජීවිතයේ යම් බරපතල පාපයක් කර තිබිය යුතුය; එසේ නොමැතිනම්, ඔබ ධර්මගිරියට යා යුත්තේ ඇයි? - සියලු ස්ථානවල ධර්මගිරි! නමුත් යම් ආකාරයකින් එය හොඳයි. ඒ නපුරු ක්රියාව සහ එහි දඬුවම අවසන්. දැන් ඔබට නැවත ආරම්භ කළ හැකිය.
භාවනාවේ නාමයෙන් මෙතෙක් උගන්වා ඇති ඕනෑම දෙයකට වඩා සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනස් භාවනාවක් මම ඔබට උගන්වමි.
දැන් ඔබේ වේදනාව, ඔබේ දුක් වේදනා සහ ඔබේ වෙහෙස සමනය කිරීමට සහ ඔබ ධර්මගිරියට ගොස් ඇති බව අමතක කිරීමට උපකාරී වන දේවල් කිහිපයක් - ඔබ ඒ ගැන සිහින මැව්වා, ධර්මගිරි වැනි ස්ථානයක් නොමැත. මේ පුද්ගලයා එස්එන් ගොඑන්කා නොපවතී; එය බියකරු සිහිනයක් පමණි.
නිව්යෝර්ක්හි වීදියක තම මෝටර් රථය නැවැත්වූ මිනිසෙක්. නමුත් ඔහු ආපසු පැමිණි විට, යමෙකු ඔහුගේ මෝටර් රථයේ පිටුපස කෙළවරට කඩා වැටී ඇති බව ඔහුට පෙනී ගියේය.
ඉදිරිපස වීදුරුවේ ඔහුට සටහනක් හමු විය:
ආදරණීය සර්, මම ඔබේ මෝටර් රථයට කඩා වැටුණා. අනතුර දුටු අය මා දෙස බලා සිටිති. ඔවුන් සිතන්නේ මම මගේ නම සහ ලිපිනය ලියා තබන බවයි, එවිට ඔබට හානිය සම්බන්ධයෙන් මා හා සම්බන්ධ විය හැකිය. ඔවුන් මෝඩයන් පිරිසක්!
හයිමි ගෝල්ඩ්බර්ග්ව පාරේදී නවත්තලා, "සර්, ඩොලර් දහයකට දත් බුරුසුවක් ගන්න කැමතිද?"
"ඩොලර් දහයක්?" හයිමි කෑ ගහනවා. "ඒක මංකොල්ලයක්!"
විකුණුම්කරු රිදෙනවා වගේ. "හොඳයි," ඔහු කියනවා, "ශත දහයකට ගෙදර හදපු චොකලට් කේක් කෑල්ලක් කොහොමද?"
මේක සාධාරණයි වගේ, ඒ නිසා හයිමි ඒ මනුස්සයාට සත දහයක් දීලා කේක් එක දිගහැරලා කටට කෙළ ගහනවා. එකපාරටම එයා කෑ ගහලා කටේ තිබුණු දේ කෙළ ගහනවා. "මගේ දෙවියනේ!" ඔහු කෑ ගහනවා. "මේ කේක් එක ජරාවක් වගේ රසයි."
"ඒක නම්," විකුණුම්කරු පිළිතුරු දෙනවා. "දත් බුරුසුවක් ගන්න ඕනද?"
යූප්පියෙක් වීමෙන් වෙහෙසට පත් බොගාර්ට් නගර ජීවිතයෙන් ඉවත් වී කුඩා ගොවිපලක් මිලදී ගැනීමට තීරණය කරයි. ඔහු ගොවිපල සතුන් විකිණීමකට ගොස් කුකුළෙකු මිලදී ගැනීමට ඉල්ලා සිටී.
"මෙතනින්," විකුණුම්කරු කියනවා, "අපි උන්ට කුකුළන් කියලා කියනවා."
"හරි," බොගාර්ට් කියනවා, "මට කුකුළෙක් දෙන්න. ඔයාට මට කිකිළියක් විකුණන්න පුළුවන්ද?" ඔහු අහනවා.
"මෙතනින්," විකුණුම්කරු කියනවා, "අපි ඒවාට පුලට් කියලා කියනවා."
"හරි, මට පුලට් එකක් දෙන්න," බොගාර්ට් කියනවා. "තව මොනවද විකිණීමට තියෙන්නේ?"
විකුණුම්කරු පැහැදිලි කරනවා ඔහු ළඟ විකිණීමට ජැකස් පැටියෙක් තියෙනවා කියලා, ඒ නිසා බොගාර්ට් ඒකත් මිලදී ගන්නවා. ඔහු යන ගමන්, විකුණුම්කරු බොගාර්ට්ට අනතුරු අඟවන්නේ සමහර විට බූරුවා නිශ්චලව සිටින බවත් කන් අතර සීරීමට ලක් වන තුරු නොසෙල්වෙන බවත්ය.
ඇත්ත වශයෙන්ම, ඔහු ගෙදර යන අතරතුර ජැකස් පැටියා නතර වී චලනය නොවන අතර, බොගාර්ට්ට විකුණුම්කරු පැවසූ දේ අමතක වී ඇත.
ආච්චි ෆැගින්බෝම් අහම්බෙන් අසල ඇවිද යන අතර ඇයට උදව් කළ හැකිදැයි විමසීමට නතර වේ. එවිට බොගාර්ට් කන් අතර කොස් පැටියා සීරීම ගැන සිහිපත් කරයි.
"ආහ්, ඔව්, ඔයාට මට උදව් කරන්න පුළුවන්," බොගාර්ට් කියනවා. "මම මගේ බූරුවා සීරීමට යන අතරතුර ඔබ මගේ කුකුළා සහ පුලට් අල්ලාගෙන සිටිනවාද?"
( සන්නස්ගල ගැන සැබෑව දැකීමට මාරස ඉදිරිපත්කළ දේ මාරස සයිබර් රස්තියාදුවෙන් බව සලකන්න.)
ජගත් මාරසිංහ
05 07 2025
2 comments
😍😊