ස්වාමි සමර්ත් (අධ්යාත්මික ගුරුවරුන් සොයා යාම.)
ශ්රී ෂිර්දි සායි බාබාගේ බැතිමතුන්ට, 'ස්වාමි සමර්ත්'ගේ ජීවිතය සහ ක්රියාවන් ගැන ඉගෙන ගැනීම ආශ්වාදජනක වනු ඇත. මෙම ශ්රේෂ්ඨ සාන්තුවරයන් දෙදෙනාගේ ජීවිත සංසන්දනාත්මකව නිරූපණය කිරීම, එනම් ෂිර්දිහි ස්වාමි සමර්ත් සහ ශ්රී සායි බාබා ඔවුන්ගේ ජීවිත හා ක්රියාවන් තුළ පුදුම සහගත පොදු බවක් ඇති කරනු ඇත, එයට ඔවුන්ගේ ඉගැන්වීමේ ක්රම, ඔවුන්ගේ ප්රවේශයේ විශ්වීයත්වය සහ ඔවුන් කළ ප්රාතිහාර්යයන් ඇතුළත් වේ. අනුකූල නොවන අයෙකුගේ විවේචනාත්මක ප්රවේශයක් පවා අවසානයේ දහනව වන සියවසේ දෙවන භාගයේදී මෙම අධ්යාත්මික ගුරුවරුන් දෙදෙනාගේ සමස්ත භූමිකාව සමාන නොවේ නම් සමාන බව ප්රකාශ කිරීමට හේතු වනු ඇත. සියුම් අධ්යාත්මික විශ්ලේෂණයක් කිරීමට හැකියාව ඇති කෙනෙකුට ව්යාකූල යථාර්ථයකට මුහුණ දීමට සිදුවනු ඇත. යථාර්ථය නම් ස්වාමි සමර්ත් සහ ශ්රී ෂිර්දි සායි බාබා දළ ශරීර දෙකක එකම දිව්ය ආත්මයේ ප්රකාශනයන් වීමයි. විවිධ ලේඛකයින් විසින් මෙම සාන්තුවරයන් දෙදෙනා පිළිබඳව ප්රකාශයට පත් කරන ලද බොහෝ ලේඛන මෙම සද්ගුරුවරුන් දෙදෙනා අතර දළ සහ සියුම් තල දෙකෙහිම අන්තර්ක්රියා පිළිබඳව සත්යාපනය කරයි. මහාසමාධියට ටික කලකට පෙර, ස්වාමි සමර්ත් තම ගෝලයෙකුට ෂිර්දි හි ශ්රී සායි වන්දනා කරන ලෙස උපදෙස් දුන්නේ තමා (ස්වාමි සමර්ත්) අනාගතයේදී ෂිර්දි හි රැඳී සිටින බවයි.
ශ්රී ෂිර්දි සායි බාබාගේ ජීවිතය මෙන් ස්වාමි සමර්ත්ගේ මුල් ජීවිතය අභිරහසකින් වැසී ඇත. ඒ කාරණය සම්බන්ධයෙන්, ශ්රී ෂිර්දි සායි බාබාගේ පැමිණීම සහ මුල් ජීවිතය පවා ස්ථාපිත කර නොමැත. එහෙත් ඔහු කෙරෙහි විශ්වාසය තබා විවිධ ආකාරවලින් ඔහුගේ කරුණාව අත්විඳින අයට එය සැබවින්ම වැදගත් නොවේ. ක්රිස්තුස් වහන්සේ කන්යා මවකගෙන් උපත ලැබීම කොතරම් වැදගත්ද! දුක් විඳින මනුෂ්යත්වයේ වේදනාව උන්වහන්සේ භාරගෙන ඔවුන්ව අධ්යාත්මික මාවතට ගෙන ගිය සේක. ලෝකයට අවශ්ය වන්නේ එයයි.
ස්වාමි සමර්ත්ගේ පැමිණීමට සියවස් තුනකට පමණ පෙර ශ්රී නරසිංහ සරස්වතී, ශ්රී දත්තත්රේයගේ මුල් අවතාරය ලෙස විශ්වාස කෙරේ. වඩාත් ප්රසිද්ධ ග්රන්ථවලින් එකක් වන 'ගුරු චරිත්ර' උන්වහන්සේ පිළිබඳ බොහෝ තොරතුරු සපයයි. වඩාත් ජනප්රිය විශ්වාසයට අනුව, ශ්රී නරසිංහ ස්වාමි, දශක කිහිපයක් පුරා විශාල පිරිසකට උපකාර කිරීමෙන් සහ අධ්යාත්මිකව නඟා සිටුවීමෙන් පසු, පන්සිල් සඳහා හිමාලයට ගොස් සමාධියට ගියේය . සමාධි තත්වයේ දී ඔහු වසර තුන්සියයක් පමණ රැඳී සිටියේය. කාලය ගෙවී යාමත් සමඟ විශාල කුහුඹු ගුලක් ඔහු මත වැඩුණු අතර ඔහු බාහිර ලෝකයට අහිමි විය. දිනක් අහම්බෙන් දර කපන්නෙකුගේ පොරවක් කුහුඹු කන්ද වටා වැඩුණු පඳුරු මතට වැටුණි. පොරවේ තලයේ ලේ පැල්ලම් දැක ඔහු කම්පනයට පත් විය. ඔහු කුහුඹු ගුල ඉවත් කළ අතර, මෙන්න, භාවනාවේ යෙදී සිටි යෝගියෙකු ඔහුට හමු විය. යෝගියා සෙමෙන් දෑස් විවර කර ගොළු වූ දර කපන්නා සැනසුවේ ඔහු තම මෙහෙවර නැවත ආරම්භ කිරීම සඳහා නැවත ලෝකයට පැමිණීම දිව්ය කැමැත්ත බවයි. මෙම යෝගියා, ඔහුගේ නව භූමිකාවේදී ස්වාමි සමර්ත් ලෙස ප්රසිද්ධ විය.
අක්කල්කොට්හි පදිංචි වීමට පෙර, ස්වාමි සමර්ත් බොහෝ දුර සංචාරය කළේය. හිමාලයානු කලාපයේ සංක්රමණය වන අතරතුර ඔහු චීනයට ගියේය. ඉන්පසු ඔහු දකුණේ පූරි, බරණැස්, හාර්ද්වාර්, ගිර්නාර්, කතියවාඩ් සහ රාමේෂ්වරම් වැනි ස්ථාන නැරඹීමට ගියේය. ඔහු මහාරාෂ්ට්රයේ සෝලාපූර් දිස්ත්රික්කයේ පන්ධර්පූර් අසල නගරයක් වන මංගල්වේදයේ ද නැවතී සිටියේය. ඩොමෝජිපන්ත් සහ චොඛමේලා වැනි ප්රසිද්ධ සාන්තුවරයන් කලින් වාසය කළ එම නගරයේ ඔහු 1856 දී අක්කල්කොට් වෙත පැමිණියේය. එහිදී ඔහු වසර 22 ක් තම භෞතික පැවැත්ම දිගටම කරගෙන ගියේය. චින්තෝපන්ත් තෝල් කෙනෙකුගේ ආරාධනයෙන් ඔහු අක්කල්කොට් වෙත පැමිණ නගරයෙන් පිටත ස්ථානයක නැවතී සිටියේය.
අපි ආශ්චර්යයන් ලෙස හඳුන්වන්නේ දෙවියන් වහන්සේ අවබෝධ කරගත් අයගේ සාමාන්ය ක්රියාකාරිත්වයේ ක්රම වේ. එම ප්රදේශයේ රිසල්දාර්, මුස්ලිම් පුද්ගලයෙක්, දුම්කොළ නොමැතිව 'චිලම්' (මැටි දුම් පයිප්පයක්) පූජා කිරීමෙන් ස්වාමි පරීක්ෂා කිරීමට අවශ්ය වූ අතර ඔහුගෙන් දුම් පානය කරන ලෙස ඉල්ලා සිටියේය. කිසිවක් සිදු නොවූවාක් මෙන් එය දැල්වීමෙන් පසු ස්වාමි සමර්ත් හිස් චිලම් දුම් පානය කිරීමට පටන් ගත්තේය. ඔහු දියුණු අධ්යාත්මික පුද්ගලයෙකු බව වටහා ගත් රිසල්ඩාර් සමාව අයැද සිටි අතර, එක් චෝලප්පාගේ නිවසේ ඔහුට නවාතැන් ගැනීමට කටයුතු සූදානම් කළේය. ස්වාමි සමර්ත් සිය අවසන් කාලය දක්වා ජීවත් වූයේ මෙම කුඩා නිවසේය.
ඉක්මනින්ම, ස්වාමි සමර්ත්ගේ ආධ්යාත්මික ගුරුවරයෙකු ලෙස ඔහුගේ නම සෑම තැනකම පැතිර ගිය අතර බැතිමතුන් ඔහුගේ ආශිර්වාදය ලබා ගැනීමට පැමිණියහ. ඔහු ගුප්ත ලෙස කළ ඔහුගේ බොහෝ අභිනයන් සහ අද්භූත ප්රකාශ සාමාන්ය ජනතාවට තේරුණේ නැත, නමුත් ඒවායේ අර්ථයන් පසුකාලීනව පැහැදිලි විය.
ඔහු මුස්ලිම්, කිතුනු සහ පාර්සි යන සියල්ලන්ටම එක හා සමානව සැලකුවේය. ඔහුගේ කරුණාව සැමවිටම දුප්පතුන්, අසරණයන් සහ සමාජයේ පහළම මට්ටමේ සිටින පුද්ගලයින් කෙරෙහි ප්රදානය කරන ලදී. දුසේරා සහ මොහාරම් වැනි හින්දු සහ මුස්ලිම් උත්සව දෙකම ඔහු විසින් සමරනු ලැබීය. ෂිර්ඩි හි මෙන්, බ්රහස්පතින්දා අක්කල්කොට්හි විශේෂ සැමරුම් දිනයක් බවට පත්විය. ෂිර්ඩි සායි බාබා මෙන්, අක්කල්කොට්හි ස්වාමි සමර්ත් සමූහ වශයෙන් ආහාර දීමට ප්රිය කළේය. වරක්, රාම්පූර් නම් ස්ථානයකට ගිය විට, රාවාජි නම් බැතිමතෙක් තම සංචාරය සැමරීමට 50 දෙනෙකුට ආහාර පිසුවේය. කෙසේ වෙතත්, ස්වාමි සමර්ත්ගේ පැමිණීම පිළිබඳ පුවත ඇසූ අසල්වැසි ගම්මානවලින් සිය ගණනක් ජනයා ගමට දිව යාමට පටන් ගත්හ. ඔහුගේ දොරකඩ මෙතරම් විශාල පිරිසක් සිටිනු දුටු රාවාජි දෘශ්යමාන ලෙස භීතියට පත් විය. ඔහුගේ දුක්ඛිත තත්වයෙන් පෙලඹුණු ස්වාමි සමර්ත්, රාවාජිගෙන් හිස් කූඩ කිහිපයක් ලබා ගන්නා ලෙස ඉල්ලා සිටියේය. වෙළඳපොළෙන් කූඩ ගෙන ආ විට, ඛන්ඩෝබා, අන්නපූර්ණ වැනි සියලුම දෙවිවරුන්ගේ පිළිම ඒවාට දමා, චපාති (පාන්) වැනි ආහාර ද්රව්ය ඒ මත ගොඩගසා තිබුණි. බවාජි සහ ඔහුගේ බිරිඳට මෙම කූඩ රැගෙන තුල්සි ශාකය වටා තුන් වරක් යන ලෙස ඉල්ලා සිටියේය . ඉන්පසු, මෙම කූඩවලින් ආහාර ආගන්තුකයාට නොබලා පිළිගන්වන ලෙස ඉල්ලා සිටියේය. ආහාර පිළිගන්වන විට, සිය ගණනක් පිරිසකට පිළිගැන්වූ පසුවත් කූඩ කිසි විටෙකත් අවසන් නොවන බව දැක රාවාජි සහ ඔහුගේ බිරිඳ පුදුමයට පත් වූහ. පැමිණි සියලු දෙනා ආහාර අවසන් කළ පසු, ස්වාමි සමර්ත් ඔහුගේ ආහාර වේල ගත්තේය. මෙය 'අන්නපූර්ණ සිද්ධි' ලෙස හැඳින්වේ.
ස්වාමි සමර්ත්ට තමා වෙත පැමිණෙන සියලු දෙනාගේ මනස කියවීමේ හැකියාව තිබූ අතර ඔවුන්ගේ අතීතය සහ අනාගතය ගැන දැන ගැනීමටද හැකි විය. ඔහුගේ ශ්රේෂ්ඨ භක්තිකයෙකු වන බාබා සහේබ් ජාදව් දිනක් ගුරුවරයා හමුවීමට පැමිණියේය. ඔහුව දුටු ස්වාමි සමර්ත් හදිසියේම "අනේ පොටර්! ඔබේ නමින් කැඳවීමක් එනවා" යැයි කීවේය. ස්වාමි සමර්ත්ගේ සමීප කවයේ සිටි කුඹල්කරු මෙම වාක්යයේ තේරුම තේරුම් ගත් අතර, ඔහුට (මාස්ටර්ට) දිගටම සේවය කිරීමට හැකි වන පරිදි ළඟා වන මරණයෙන් තමාව බේරා ගන්නා ලෙස ස්වාමිගෙන් අයැද සිටියේය. ඔහුගේ භක්තියෙන් පෙලඹුණු ස්වාමි සමර්ත් අහස දෙසට ඔසවා නොපෙනෙන කෙනෙකුට ආමන්ත්රණය කරනවාක් මෙන් යමක් මුමුණමින් සිටියේය. හදිසියේම, ඔහු අසලින් යන ගොනෙකු දෙසට අත දිගු කර "ගොනා වෙත යන්න" යැයි මහ හඬින් පැවසීය. බැතිමතුන් විශාල සංඛ්යාවක් ඉදිරියේ, ගවයා ක්ෂණිකව මිය ගියේය. නැවුම් ජීවිතයක් ලබා ගත් ජාදව්, පසුව ස්වාමි සමර්ත්ගේ සේවයට සම්පූර්ණයෙන්ම කැප විය. ඒ හා සමානව, සෝලාපූර්හි යුරෝපීය ඉංජිනේරුවෙකු පුතෙකු ලැබීමේ දැඩි බලාපොරොත්තුවෙන් ස්වාමි බැලීමට ගියේය. ඔහු ස්වාමි සමර්ත් වෙත ළඟා වූ විට, දෙවැන්නා ඔහු දෙස බලා වසරක් ඇතුළත ඔහුට පුතෙකු ලැබෙනු ඇතැයි පැවසීය. හරියටම සිදු වූයේ එයයි.
සද්ගුරුවරුන් හෝ අධ්යාත්මික ගුරුවරු සැමවිටම උත්සාහ කරන්නේ ඔවුන් හමුවන පිරිමින්ගේ ගුණාත්මකභාවය වෙනස් කිරීමටයි. ද්රව්යමය ප්රතිලාභ ලබා දීමට අමතරව, ඔවුන් අධ්යාත්මිකව උසස් කිරීමට උත්සාහ කරති. බොම්බායේ ජේජේ රෝහලේ අක්ෂි විශේෂඥයෙකු ලෙස සේවය කළ යුදෙව් වෛද්යවරයෙකුට ස්වාමි සමර්ත් මුණගැසුණි. ඔහුගේ වෘත්තීය නිපුණතාවය ගැන වෛද්යවරයා ඉතා ආඩම්බර විය. ඔහුව දුටු ස්වාමි සමර්ත් "ඩොක්ටර්, ඔබ ප්රතිකාර කළ අක්ෂි රෝගීන්ගෙන් කී දෙනෙකුට සදහටම ඇස් පෙනීම නැති වී ඇත්දැයි මට කියන්න" යනුවෙන් විමසීය. මෙම වාක්යය වෛද්යවරයාට දැවැන්ත බලපෑමක් ඇති කළේය. ඔහු විසින් ප්රතිකාර කළත් බොහෝ දෙනෙකුට සදහටම පෙනීම අහිමි වී ඇති බව ඔහුට වැටහුණි. ඔහුගේ ආත්මාර්ථකාමිත්වය වහාම අතුරුදහන් වූ අතර පසුව ඔහු ස්වාමි සමර්ත්ගේ භක්තිකයෙකු බවට පත්විය. විශ්රාම ගැනීමෙන් පසු වෛද්යවරයා අක්කල්කොට් හි පදිංචි වී අවසන් මොහොත දක්වාම ගුරුවරයාට සේවය කළේය.
උරගලකට සාමාන්ය ලෝහයක් රන් බවට පරිවර්තනය කළ හැකි බව කියනු ලැබේ. ආධ්යාත්මික ගුරුවරු යනු ඕනෑම සාමාන්ය ලෝහයක් රන් බවට නොව උරගලක් බවට පරිවර්තනය කළ හැකි තරම් උරගලකි. ස්පර්ශයකින්, බැල්මකින්, වචනයකින් හෝ හුදු සිතුවිල්ලකින් පවා තත්පරයකින් ඕනෑම පුද්ගලයෙකුට අධ්යාත්මික ජීවිතයක් ලබා දීමට ඔවුන්ට හැකියාව ඇත. දිගු කලක් දුරාචාර ජීවිතයක් ගත කළ රාමනාන්ද් බිඩ්කාර් වැනි පුද්ගලයෙකු ස්වාමි සමරත්ගේ කරුණාවෙන් බිඩ්කාර් මහාරාජ් නම් සාන්තුවරයෙකු බවට පත් කරන ලදී, ඔහු එක් කරුණාවකින් එනම් දෘෂ්ටි දික්ෂාවෙන් ඔහුව අධ්යාත්මිකව පරිණාමය කළේය. ඔහුගේ මඟ පෙන්වීම යටතේ ශ්රී බාලප්පා මහරාජ්, ශ්රී ගංගාධර් මහරාජ්, ශ්රී ගජානන් මහරාජ් සහ තවත් බොහෝ දෙනෙක් අධ්යාත්මික කීර්තියට පත් වූ අතර සමාජයට බොහෝ දායක වූහ.
දශක කිහිපයක් පුරා දුප්පතුන්ට සේවය කිරීමෙන්, රෝගීන් සුව කිරීමෙන් සහ අධ්යාත්මික සොයන්නන්ට උපකාර කිරීමෙන් පසු, ස්වාමි සමර්ත් දිනක් හදිසියේම ප්රකාශ කළේ තමාට තම භෞතික පැවැත්මෙන් ඉවත් වීමට කාලය පැමිණ ඇති බවයි. හින්දු දින දර්ශනයට අනුව එය ශක 1800, එනම් ක්රි.ව. 1878 අඟහරුවාදා සවස 4 ට චෛත්ර සුධා ත්රයෝදසි විය. මේ අවස්ථාවේදී ඔහු පද්මසන (නෙළුම් ඉරියව්ව) හිඳගෙන ඔහුගේ අවසන් වචන ප්රකාශ කළේය - "කිසිවෙකු අඬන්න එපා, මම සෑම විටම සෑම තැනකම සිටිමි, බැතිමතුන්ගේ සෑම ඇමතුමකටම මම ප්රතිචාර දක්වන්නෙමි". ෂිර්ඩිහි ශ්රී සායි බාබා ද ඔහුගේ මහාසමාධියට පෙර හරියටම එම දේම පවසා තිබුණි.
ඔහු තම දළ ශරීරයෙන් ඉවත් වීමට ටික කලකට පෙර, චිත්තවේගීය ලෙස ආරෝපණය වූ කේෂව් නායක් නම් බැතිමතෙක් "මහාරාජ්, ඔබ යන බැවින්, අපට ආරක්ෂාව දෙන්නේ කවුද?" යනුවෙන් ඇසීය. ස්වාමි සමර්ත් ඔහුට නමස්කාර කිරීම සඳහා ඔහුගේ සෙරෙප්පු යුගලයක් ලබා දුන්නේය. ඔහු ඔහුට පැවසුවේ "අනාගතයේදී මම අහමඩ්නගර් දිස්ත්රික්කයේ ෂිර්ඩි හි නැවතී සිටිමි" යනුවෙනි. තවත් බැතිමතෙක් වන ක්රිෂ්ණා අලි බග්කර් අක්කල්කොට් වෙත ගොස් ස්වාමි සමර්ත්ගේ පාදුක්ක වන්දනා කිරීමට තීරණය කළේය . ඉන්පසු ඔහුට ස්වාමි සමර්ත්ගේ සිහිනයක දර්ශනයක් ලැබුණු අතර ඔහු "දැන් මම ෂිර්ඩි හි නැවතී සිටිමි, එහි ගොස් මට නමස්කාර කරන්න" යනුවෙන් පැවසීය. බග්කර් ෂිර්ඩි වෙත ගොස් මාස හයක් එහි නැවතී සිටියේය. පසුව, ඔහුට නැවතත් ශ්රී සායිගෙන් සමුගෙන අක්කල්කොට් වෙත යාමට අවශ්ය වූ විට ශ්රී සායි ඔහුට මෙසේ පැවසීය "එහි ඇත්තේ කුමක්ද?" "අක්කල්කොට්හි මහාරාජ්, අක්කල්කොට් මෙහි නැවතී සිටී". ස්වාමි සමර්ත් සහ ෂිර්දිහි ශ්රී සායි බාබා අතර කිසිදු වෙනසක් නොමැති බව බග්කර්ට වැටහුණේ ඔහුගේ පෙර සිහිනය සිහිපත් වූ විටය.ස්වාමි සමර්ත්ගේ
දිව්ය ක්රීඩාව (ලීලා) ඔහුගේමහා සමාධිය (ඔහුගේ මරණීය දඟරය ගැලවී යාම). ඔහුගේ බැතිමතුන් අද දක්වාම ඔහුගේ දෘශ්යමාන සහ නොපෙනෙන උපකාරයේ ප්රාතිහාර්යයන් අත්විඳිමින් සිටිති. එය හරියටම 1918 දී ෂිර්ඩිහි සායි බාබාගේ මහා සමාධියෙන් පසු ඔහුගේ බැතිමතුන්ට ලැබුණු අත්දැකීම හා සමානයි . බොහෝ අය ඔහුගේ පෙනුම ඔවුන් ඉදිරියේ භෞතික ස්වරූපයෙන් සත්යාපනය කර ඇත. මේ අය ඇදහිල්ලෙන් අන්ධ ග්රාමීය ජනතාව නොවේ. ඔවුන්ගෙන් බොහෝ දෙනෙක් වෛද්යවරුන්, අධ්යාපනඥයින් වැනි හොඳින් උගත් අය වෙති. නිදසුනක් වශයෙන්, පූනේහි පෞද්ගලික වෛද්ය වෘත්තිකයෙකු වන වෛද්ය එස්.වී.මරතේ වරක් 1964 දී අවුන්ද් නම් ස්ථානයක ළය රෝහලක ප්රතිකාර ලබා ගත්හ. ඔහුගේ මිතුරන් බොහෝ දෙනෙක් ඔහුව බැලීමට පැමිණීමට උත්සුක වූහ. මෙම අවස්ථාවේදී, ස්වාමි සමර්ත් ඔහුගේ මිතුරන් බොහෝ දෙනෙකු ඉදිරියේ සිහිනයකින් පෙනී සිටි අතර ඔවුන් සියල්ලන්ටම එකම පණිවිඩය ලබා දුන්නේය. ඔහු ඔවුන්ගෙන් ඉල්ලා සිටියේ ආචාර්ය මරාතේ ගැන කරදර නොවන්න, මන්ද ඔහු ඔහුගේ (ස්වාමි සමර්ත්ගේ) ආරක්ෂාව යටතේ සිටි බවත් අවුන්ද් වෙත නොඑන ලෙසත්ය.
අදටත් සිය ගණනක් බැතිමතුන්ට පරිපූර්ණ ශාස්තෘන් වහන්සේ පිළිබඳ ආශ්චර්යමත් අත්දැකීම් ඇත. නමුත් ඔහුගේ ප්රාතිහාර්යයන් සහ ශ්රී සායිනාත්ගේ ප්රාතිහාර්යයන් කෙතරම් සමානද යත්, ඔවුන් දෙදෙනාම ස්වාමිවරුන් දෙදෙනෙකු නොව එක් අයෙකු බවත්, එකම සත්යය බවත් කෙනෙකුට කෙනෙකුට නිගමනය කළ හැකිය.
සයිබර් රස්තියාදුව ඇසුරිනි
ජගත් මාරසිංහ
මාරස26 05 2025
https://jagathmarasinghe.wixsite.com/mare
නිගමනය කළ හැකිය.